Fascinantul domn Virgil Mihaiu și aventurile sale muzicale

Cursul de jazz ce a avut loc azi la Conservatorul clujean a fost o capodoperă. Virgil Mihaiu, titularul cursului și amfitrion al întîlnirilor acestea de douăzeci de ani încoace are un fel unic și fascinant de a ține auditoriul captiv, în cel mai plăcut mod posibil. 

Spirit enciclopedic, un specialist pur sînge al jazz-ului, fapt unanim cunoscut și recunoscut, poliglot, scriitor, jazzolog şi diplomat român, profesor de estetica jazzului, promotor cultural, performer de jazz-poetry, stăpînind perfect oratoria, Virgil Mihaiu reușește să cucerească audiența de fiecare dată prin felul său special de a fi. Astăzi a fost parcă și mai în formă, reușind să acopere cu ritm și căldură tema ce și-a propus-o, rolul femeii în contextul jazzistic actual.

Cu exemple mai mult decît edificatoare din lumea muzicală jazzistică feminină  (găsiți cîteva nume în fotografia de pe tablă), Virgil Mihai ne-a purtat pe drumurile jazz-ului în care femeia a fost cînd interpretă, cînd muză, cînd compozitoare sau șefă de orchestră. Exemplificările au curs într-un ritm accelerat dar foarte controlat de către muzicolog, acesta reușind să țină trează atenția publicului prezent și azi în micuța sală a Conservatorului, acolo unde se desfășoară acest curs.

Și pentru că acest curs s-a desfășurat în colaborare cu Casa do Brasil, incursiunea muzicală a început cu brazilianca Elis Regina, cea care a fost considerată cea mai mare interpretă din toate timpurile din Brazilia și cea a cărei moarte, la doar 36 de ani, a șocat o lume întreagă. Exemplele au continuat, cu Aura Urziceanu, Monika Zetterlund (Suedia), Maria Joao (Portugalia), Celia Cruz (Cuba), Ewa Bem (Polonia), Clara Morena (Brazilia), acoperind inclusiv spațiul din țări precum Vietnam, Azerbadjan sau Georgia cu astfel de exemple.

Virgil Mihaiu a trecut apoi la exemplificări privind femeile ce s-au dovedit adevărate muze, vorbindu-ne despre cazul lui Thelonious Monk, cel de care s-a legat afectiv baronesa Kathleen Annie Pannonica de Koenigswarter, fiica cea mică a familiei Rothschild, mama ei fiind baronesa Rozsika Edle von Wertheimstein, fiica baronului Alfred von Wertheimstein de Transilvania. Monk, inspirat fiind de această doamnă, compune o piesă celebră intitulată Pannonica, reinterpretată peste ani de mai mulți muzicieni extraordinari, printre care se numără și Chick Corea (un alt cadou muzical primit de la Virgil Mihaiu la acest curs).

Alternînd fericit secvențele muzicale cu cele în care ne-a citit versuri pe aceleași teme sau ne-a povestit întîmplări fascinante din lumea jazzului, Virgil Mihaiu a făcut apoi trecerea spre al doilea moment al serii, cel în care s-au produs doi tineri muzicieni ce au impresionat la rîndul lor.

Cristina Petrescu (voce și chitară) a fost acompaniată de pianistul Ony Rodilă, într-un microrecital în care cei doi au avut piese comune, individuale și o improvizație finală de zile mari.

Cei doi s-au prezentat într-o dispoziție interpretativă de grație, Cristinei Petrescu impresionînd prin căldura vocii sale și prin inflexiuni de o sensibilitate aparte iar Ony Rodilă prin tehnică și prin armoniile de bijutier pe care le stăpînește cu o dezinvoltură rară.

Seara a fost una ce va rămîne în memorie datorită naturaleții cu care a fost condusă de către amfitrion, prin calitatea informațiilor și prin acuratețea interpretărilor celor doi tineri muzicieni.

Iar în ceea ce îl privește pe Virgil Mihaiu, consider că ar merita o expunere mai largă, el putînd umple cu acest curs pînă la refuz o sală precum cea a Filarmonicii sau a Teatrului Național, de exemplu.

 

 

 

 

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
942 citiri

Leave a Reply